Alliera

Behörighet för alla system på ett ställe

Med Amidos digitala plattform Alliera kan fastighetsägare dela ut behörigheter oavsett passersystem, lås eller andra elektroniska enheter. Plattformen Alliera kan integrera passersystem, nyckelskåp, fastighetsboxar, tvättbokning, personalhanteringssystem och alla andra system som hanterar behörighet.

Kvinna håller en tagg mot en läsare

Integrationer

Alliera har stöd för majoriteten av passersystem, personaldatabasar och fastighetssystem.

En plattform

En samlad digital plattform för hantering av alla behörigheter oavsett passersystem, lås eller andra elektroniska enheter.

Automatisera flöden

Digital hantering av behörigheter minskar tidsåtgången.

Samma administration, oavsett antal passersystem

Varje fastighet har unika förutsättningar och behov. Leverantörer av passersystem erbjuder olika lösningar för att tillgodose de olika behoven, men med Amidos digitala plattform Alliera kan alla behörigheter hanteras på ett ställe, oavsett om det handlar om passersystem, postboxar eller bokningssystem till tvättstugan.

Så här fungerar Alliera

Alliera är en digital plattform som kan integrera majoriteten av passersystem och andra behörighetssystem som finns på marknaden.

Alla förändringar och tillägg, såsom nya taggar eller behörigheter, görs i Alliera som sedan skickar vidare informationen till de integrerade systemen. Därmed kan alla behörigheter hanteras på ett och samma ställe.

Illustration hur Alliera fungerar

Integrationer för den digitala fastigheten med plattformen Alliera

Digital administration gör hela verksamheten effektivare

Hårdvara

Anslutna system
ARX
Aptus
Axema VAKA
Bravida Integra
Brightec Webman
DinBox
Electrolux
Pacom Unison
RCO
Renz E-line
SIMS NOX
Salto ProAccess (SPACE)
Schneider Electric ProAxess
Stanley SSM
Tidomat
Traka Nyckelskåp
Vanderbilt Entro
Vanderbilt Omnis
iLOQ
Passersystem
Navet i varje trygg fastighet. Ger behörighet till rätt personer och håller obehöriga ute. Finns både för offline- och onlinesystem.
Postboxar
Elektroniska fastighetsboxar för effektiv brev- och pakethantering. Sparar tid för hyresgäster och boende.
Digitala bokningstavlor
Bokningssystem för tvättstuga och gemensamma utrymmen och lokaler.
Porttelefon
Öppna entrén via mobilen. Lösning för både fastighetsbolag och företag
Digitalt nyckelskåp
Säker hantering av fysiska och digitala nycklar.

Få ut det mesta av Alliera

Active Directory
Genom att integrera en personaldatabas säkerställs att rätt person har tillträde till rätt dörr. När en medarbetare avslutar sin anställning försvinner behörigheten på den digitala nyckeln.
Digital bokning
Tar bort all manuell hantering av lokalbokning och bilnycklar till bilpooler, all bokning sker online.
Betalning
Förenklar för medarbetarna och gör det möjligt att betala med personalkort i restaurangen eller cafét.
Fastighetssystem
Automatiserade behörigheter efter hyresavtalet, inga fler digitala nycklar på vift.

Funktioner

Hantera digitala nycklar

Lägg till och ta bort behörigheter och användare.

Dynamisk sökning

Snabba sökningar efter användare, lägenheter och lokaler.

GDPR kompatibel

Gör äldre passersystem GDPR-kompatibla.

Händelseloggar

Händelseloggar som gör det enkelt att se vem som bokat vad och när.

Export

Enkelt att exportera data – detaljerad översikt av antal taggar, lägenheter och användare.

Systemöversikt

Status för respektive integrerat system, exempelvis om en kortläsare inte fungerar.

Automatisering

Automatisera hantering av personer, kort och behörigheter.

Schemalägg

Schemalägg vilka tider en specifik dörr står öppen och när den är låst.

Utökad funktionalitet

Mina sidor och App

Genom Amidos API är det enkelt att lägga till extra funktioner i ”Mina sidor” och app, såsom tvättbokning, taggbeställning och dörröppning. Amido kan också hjälpa till att utveckla en unik app.

Tagg som tjänst

Beställning av taggar direkt via Mina sidor. Smidigt för hyresgästen och minskar manuell administration.

Dörröppning i mobilen

En funktion som många hyresgäster efterfrågar. Öppna garageporten, släpp in varubudet eller ge en tillfällig digital nyckel till familjemedlem eller annan besökare.

Tvättbokning

Ge hyresgästerna möjlighet att boka tvättstugan direkt i mobilen, via ”Mina sidor” eller i app.

Byt namn och nummer för porttelefon

Tar bort manuell administration för fastighetsägaren och gör det enklare för hyresgästen.

Säker anslutning

Säker och enkel tjänst för att koppla upp passersystemanläggning till Amidos hostingmiljö med krypterad VPN-tunnel.
Minska administration

Inget underhåll, inga konfigurationer. Amido ansvarar för allt.

Struktur

Enhetlig och dokumenterad IT-infrastruktur i alla fastigheter.

Låt oss bli spindeln i nätet

Vi hanterar dina ärenden kring passersystem. Driftcentral agerar som knutpunkten mellan dig och installatörsbolagen. Vi följer upp och verifierar utförda jobb.
En kanal

Du får en primär kanal för alla ärenden gällande passersystem.

Struktur

Struktur på att alla arbetar på samma sätt, vilket skapar ordning och reda.

Snabbare service och mindre arbete för alla

Det är möjligt när hyresgäster själva administrera sin personal. Vi ser att detta ofta minskar administrationen med över 50 % och ger nöjda hyresgäster.
Minskad administration

Inga fler ärenden om att lägga till och ta bort tagg.

Full kontroll

Du bestämmer vilka dörrar hyresgästen får administrera.

Säker hostinglösning

Vår hostinglösning för passersystem och Alliera, som lagras tryggt och säkert i Sverige. Vi håller applikationshostingen uppdaterad med antivirus och övriga systemuppdateringar av miljön.
Säker servermiljö

Servermiljön är placerad i Sverige för Alliera.

Tvåfaktorsautentisering

Trygg login med tvåfaktorsautentisering och personliga tidsbegränsade inloggningskonton.

Kom i gång med Alliera idag

Vi går igenom era behov och vilka lösningar Amido kan erbjuda för just er verksamhet.

FAQs

Vanliga frågor och svar om Alliera.

Se alla ämnen
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Driftcentral eller vanlig support
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du får bättre pris då den vanligaste driftsupport ingår i tjänsten vilket sparar pengar och ger färre fakturor att hantera för er verksamhet.

Hur betalar hyresgästen för sin tagg
Mina sidor & app
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Dina hyresgäster kan betala direkt via beställningen där vi löser transaktionen eller så kan det skickas vidare till dig för debitering på månadshyran.

Hur bokar man exempelvis en lokal eller poolbil
Bokningssystem
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Några exempel är:- Mina sidor- Outlook och Microsoft Exchange- Tredjepart system som Bokamera

Hur fakturerar serviceenheten mig
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Serviceenheten skall återrapportera genom att använda Driftcentralens ärendehanteringssystem varpå utfört arbete verifieras av Driftcentralen och en klar bekräftelse skickas till dig vilket krävs för att Servicenhetens faktura ska attesteras av dig.

Hur fungerar Driftcentral
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Vi finns här för att den löpande driften av era passagesystem ska fungera i vått och torrt.

Hur fungerar funktionen “beställ tagg”
Mina sidor & app
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Lösningen är automatisk där information skickas från dina system till Amido där den via API skickas till utsedd korttillverkare för produktion och distribution. Informationen om vilka behörigheter som ska finnas på taggen lämnar inte din Allierainstans utan taggen kommerautomatiskt få samma grundbehörigheter som ni har definierat att taggar till lägenheten, som taggen beställts från, skall ha.

Hur fungerar självadministrerade hyresgäster
Självadministration
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du tilldelar de behörigheter din hyresgäst ska få tillgång till.Hyresgästen får en egen Alliera som de ansvarar för, vilka anställda de ger taggar och behörigheter till. Självadministrerande organisationer får användarabonnemang och är användare av systemet på samma villkor som din egna personal.

Hur funkar det vid avslutad anställning
Personalhantering
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

När den anställdes konto inaktiveras i Active Directory så arkiveras personen och dennes passerkort per automatik i Alliera och alla anslutna passersystem.

Hur funkar det vid nyanställning
Personalhantering
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Inne i Active Directory kan du dela in personer i grupper, när en nyanställd börjar och har lagts till i AD:t skickas korrekt behörigheter till Alliera.Då behörigheterna redan är registrerade på personen behöver du enbart registrera ett kort eller tagg på personen inne i Alliera.

Hur kopplar jag funktionerna till min “Mina sidor”
Mina sidor & app
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du behöver vidareutveckla din Mina sidor eller App.Vi hjälper dig hur du kan använda API:erna för att få designen exakt som du vill ha den, eller om du vill införliva någon av våra färdiga komponenter. Tillsammans sätter vi upp ett projekt som säkerställer att allt blir krypterat och säkert.

Hur loggar man in i Alliera
Personalhantering
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

De anställda som ska administrera i Alliera kan logga in med sitt domännamn och lösenord från Active Directory. Lösenordet följer då eventuell policy i Active Directory.

Hur lång är bindningstiden
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Valfri. Vi erbjuder från tillsvidareabonnemang utan bindningstid till tioårsavtal.Det är väldigt ovanligt att kunder väljer att avsluta sitt abonnemang hos oss, vilket vi är väldigt stolta över.

Hur lång är leveransprocessen
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Generellt är omloppstiden på ett standardprojekt 3 månader, men vissa avvikelser kan förekomma beroende på omfattning och leverabler i projektet.

Hur ser kontakten ut mellan oss
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du har främst kontakt med oss via ärendehanteringssystemet som du hittar på support.amido.se. För akuta eller komplicerande ärenden kan du givetvis ringa oss på: 031-719 20 70På supportsidan skapar du och ser dina ärenden, börja chatta med oss, beställa taggar eller ställa frågor. Du kommer även att se ärenden som vi skapar som ett led i att åtgärda saker i passagesystemen.Våra tekniker håller i kommunikationen med installatören (serviceenheten), i de ärenden när en installatör behövs. Vilket leder till att du kan fokusera på andra viktiga uppgifter.

Ingår support
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Support för våra tjänster och produkter finns alltid tillgängligt. Högre supportnivåer som Driftcentral kan köpas till.

Ingår uppgraderingar
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ja, Alliera levereras som en funktionstjänst som inkluderar uppgraderingar och underhåll.

Jag vill beställa taggar
Taggar
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.
Kan jag beställa taggar hos er
Taggar
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

EM, Mifare, multitaggar och Desfire. För krypterade Desfire-taggar säkerställer vi att krypteringsnycklar hanteras på ett tryggt och säkert vis. Notera att konfiguration av Desfire utrustning behöver vara utfört enligt våra anvisningar för att garantera full funktion. Kontakta oss för mer information.

Kan jag välja taggar med färg och tryck
Taggar
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ja, vi erbjuder flera utförande i färger och du kan exempelvis trycka din företagslogotyp på taggen.

Kan ni utveckla en app till oss
Mina sidor & app
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ja vi erbjuder utveckling för Mina sidor app. Kontakta oss på hej@amido.se

Men jag har alltid ringt Kalle på Lokallås AB
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ingen fara, det blir ingen större skillnad. Nu ska du inte som första sak ringa Kalle direkt utan du skapar ett ärende på support.amido.se och lägger Kalle på cc. Amido är då med i processen och kommer kvalitetskontrollera leveransen så att allt fungerar med de tekniska systemen.Att samla allt skapar en helhetsbild för ditt företag på alla passagesystemsrelaterade ärenden.För Kalle blir det lite större skillnad för han behöver återrapportera genom att använda Driftcentralens ärendehanteringssystem varpå utfört arbete verifieras av Driftcentralen och en klar bekräftelse skickas till er så ni vet att jobbet är klart och kan attestera Kalles faktura.

Min hårdvara har gått sönder
AmidoNet
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Kontakta vår supportavdelning så skickar vi en ny hårdvara, självklart kostnadsfritt.

Om mitt passersystem inte finns i Alliera kan ni skapa en integration
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Amido lägger löpande till stöd för fler fabrikat kostnadsfritt men som kund kan man även beställa specifika interationer.Vi är Sveriges största överordnade system för passersystem, där de flesta system är integrerade och nya tillkommer.

På vilka sätt kan jag använda bokning lösningen
Bokningssystem
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du kan använda en bokningslösning på alla dörrar som använder ett passersystem som är integrerad med Alliera. Eller ett digitalt nyckelskåp.De flesta av våra kunder använder bokningslösningar för tvättstuga, festlokal, poolbil, och föreningslokaler där medlemmar ska ha tillgång till idrottshallen vid specifika tider och dagar.

Vad för krav har ni på serviceenheten
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

För att bli en serviceenhet krävs att de accepterar processer och rutiner för att arbeta med Driftcentralen.Dessa rutiner inkluderar tydliga gränsdragningar där de ska följa rutiner kring namngivningspolicy, undersystemshantering och överenskommen SLA.

Vad gör man i Backstage
Hosting
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Underhåll, programmeringar och uppdateringar av dina passersystem.

Vad kan hyresgästen göra
Självadministration
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Din hyresgäst kan lägga till nya personer och taggar och lägga på behörigheter som de innan har fått godkänt från er samt ta bort personer och taggar som finns i deras Alliera.

Vad menas att ni strukturerar upp
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Vi ser över data och verifierar att det matchar i Alliera. Rättar avvikelser, spårar källa samt utbildar slutanvändare om behov finns.

Vad är AmidoNet
AmidoNet
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Tjänsten innebär att vi levererar en hårdvara i form av en router som är förkonfigurerad för att kommunicera på rätt sätt med just ert passagesystem. Denna upprättar sedan en säker VPN-tunnel till Amidos molnmiljö där all kommunikation går igenom.

Vad är Backstage
Hosting
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ingång för produktion i databaser placerade i hostingmiljön hos Amido.

Vad är en digital nyckel
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

En digital nyckel kan vara kort, tagg, kod, mobil och liknande som används för att öppna något.

Vad är en serviceenhet
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Serviceenhet är installatörsbolaget som ansvarar för passersystemen för respektive fastighet.

Vad är fördelarna med AmidoNet
AmidoNet
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

AmidoNet ger dig enkelheten i att prenumerera på en funktion istället för att äga, administrera och underhålla hårdvara och teknik vilket ger dig mer tid att fokusera på din kärnverksamhet.

Vad är fördelen
Självadministration
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Med självadministrerande organisationer blir det precis som förut förutom att era fastighetsvärdar slipper få e-post om nya taggar som ska läggas in, och leverera dem till hyresgästen, samtidigt som er hyresgäst får en tagg direkt när de behöver det och kan spärra taggen direkt när någon slutat.Vi ser att detta ofta minskar administrationen med över 50 % samt ger nöjdare hyresgäster.

Var är er server placerad
Hosting
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Servermiljön är placerad i Sverige.

Vem bestämmer vilka dörrar mina hyresgäster ska ha tillgång till
Självadministration
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Det är du som bestämmer vilka dörrar dina hyresgäster ska ha tillgång till. Detta bestämmer du inne i Alliera.

Vem betalar för licens av undersystem
Hosting
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Licenser för dessa programvaror innehas och bekostas av dig som kund.Vi hjälper till att optimera licensanvändandet för de olika fabrikaten för att minimera kostnaden för dig när nya system ska ansluts i enlighet med det förfarande som är överenskommet.

Vem är min serviceenhet
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Flera fastigheter har ingen dokumenterad serviceenhet, därav är det upp till dig som förvaltare att välja installatör. Vi kommer då att ta kontakt med er valda serviceenhet och ser till att dem får den informationen de behöver. Skriver på personuppgiftsbiträdesavtal i enlighet med GDPR, vilka rutiner som nu gäller och kontaktvägar.

Vilka mandat har ni som Driftcentral
Driftcentral
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Driftcentralen har mandat att för din räkning schemalägga åtgärd för att lösa uppkomna problem med serviceenhet. I den processen blir du informerad och kan avbryta planerade åtgärd.

Vilka system är ni integrerade med
Generellt
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Ett urval, för full lista klicka här.

  • Aptus MultiAccess
  • ASSA ARX
  • ASSA Traka Nyckelskåp
  • Axema VAKA
  • Microsoft Active Directory
  • RCO R-Card M5
  • Renz E-line
  • Tidomat

Vilka taggar kan mina hyresgäster beställa
Mina sidor & app
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Du väljer vilken lästeknik dina hyresgäster kan beställa. Ni kan välja mellan EM, Mifare och Desfire med er egna unika krypteringsnyckel.

Är det säkert
Hosting
Klicka här för att öppna och stänga FAQ.

Backstage kräver inloggning med tvåfaktorautentisering för att komma åt undersystemen. Konton är personliga och tidsbegränsade.Vi håller också applikationshostingmiljön uppdaterad med antivirus och övriga systemuppdateringar av miljön enligt gällande överenskommelse för service och underhåll.

Har du andra frågor om Alliera?

Kontakta oss så svarar vi på din fråga.

Kontakta oss