OFFENTLIG VERKSAMHET

LUNDS KOMMUN

Alliera har sparat oss mycket tid och tid är ju pengar

Uppdraget

I samband med planeringen av det nya kommunhuset Kristallen (11 000 kvadratmeter) önskade Lunds kommun att använda Alliera som överordnat system för alla passager i huset. Om satsningen slog väl ut övervägde kommunen att lägga in alla sina anläggningar i Alliera.

Utmaningen

I flera år har kommunen till exempel haft problem med dubbelbokningar av konferensrum. Deras över 5 000 kort var fördelade på tre olika passersystem. Man önskade också hitta ett smidigt sätt att boka poolbilar och elcyklar samt att betala med tagg i kommunhusets lunchrestaurang. Ett annat problem var att medarbetarna vid ett fel med passersystemet på till exempel en skola var tvungen att släppa allt och bege dig dit för att lösa det. 

Lösningen

Med Alliera kan Lunds kommun nu kombinera en stor mängd funktioner, och plattformen gör det möjligt att boka resurser och betala i restaurangen (vilket har kortat köerna). Användarvänligheten är en stor vinst; efter en kort utbildning kan fler anställda använda systemet och när problem uppstår kan de enkelt logga in och se vad som är fel. Numera har bara mötesdeltagare genom sin tagg behörighet till konferensrummet, och dessutom slutar taggen automatiskt att fungera om en anställd skulle sluta sin tjänst inom kommunen.

Vi behövde en produkt som kunde hantera ett komplext nät av tjänster och tillämpningar och det vet jag inget annat företag som kan erbjuda

Malin Gustavsson
Brand- och säkerhetschef, Lunds Kommun