Accigo pratar om inre och yttre digitalisering i en artikel på deras hemsida. De beskriver den inre digitaliseringen som affärssystem, kärnprocesser och interna kulturer, och yttre digitalisering som det som syns, exempelvis ett digitalt lås på dörren in till byggnaden. Vidare berättar dem att majoriteten av fastighetsägare fokuserar på den yttre digitaliseringen eftersom det är något du kan ta på och se en direkt skillnad, både i kundnöjdhet och för egen räkning. Därmed blir det roligare att fokusera på.
Tyvärr räcker det inte att endast installera ett nytt digitalt lås eller system för att kunna boka tvättstugan via en app i telefonen. För att bostadsbolagen skall kunna lyckas inom digitaliseringen måste fokus läggas på båda delarna. Utan den “inre digitaliseringen” kommer den ”yttre” så småningom kollapsa.
Om affärssystem och affärsstrategier inte stödjer de nya digitala systemen blir det svårt att lyckas.
Sist men inte minst måste dina medarbetare förstå hur digitaliseringen förändrar och förbättrar er organisation och även på sikt bidrar till att ni blir mer attraktiva på marknaden.