Amido tecknar ramavtal med Castellum
Amido AB (publ): Amido tecknar ramavtal med Castellum Castellums ambition är att vara branschledande inom digitalisering och hållbarhetsarbete. Som ett led i detta har ett ramavtal tecknats med
Digitalisering är ett begrepp som cirkulerar inom många branscher. Vissa har kommit längre i deras resa mot digitalisering och vissa inte. Däribland många fastighetsbolag.
Det jag syftar på är att många fortfarande använder sig av fysiska nycklar vid passage in till byggnaden. Boende måste fysiskt ta sig ner till tvättstugan för att boka tid med mera, även fast det finns flera olika smarta lösningar ute på marknaden i dagsläget.
Proptech är ett begrepp som innebär just digitalisering av fastigheter och har blivit alltmer aktuellt i takt med att efterfrågan på digitala lösningar ökat. Exempelvis bokning av tvättstuga, leverantörer av matkassar skall kunna leverera direkt till kyl och frys i fastigheten, mätning av värme, el och vatten önskas kunna mätas i realtid och så vidare.
Om du vill veta mer om just Proptech kan jag rekommendera ett av våra tidigare inlägg som just handlar om detta. Du finner det här.
Accigo pratar om inre och yttre digitalisering i en artikel på deras hemsida. De beskriver den inre digitaliseringen som affärssystem, kärnprocesser och interna kulturer, och yttre digitalisering som det som syns, exempelvis ett digitalt lås på dörren in till byggnaden. Vidare berättar dem att majoriteten av fastighetsägare fokuserar på den yttre digitaliseringen eftersom det är något du kan ta på och se en direkt skillnad, både i kundnöjdhet och för egen räkning. Därmed blir det roligare att fokusera på.
Tyvärr räcker det inte att endast installera ett nytt digitalt lås eller system för att kunna boka tvättstugan via en app i telefonen. För att bostadsbolagen skall kunna lyckas inom digitaliseringen måste fokus läggas på båda delarna. Utan den “inre digitaliseringen” kommer den ”yttre” så småningom kollapsa.
Om affärssystem och affärsstrategier inte stödjer de nya digitala systemen blir det svårt att lyckas.
Sist men inte minst måste dina medarbetare förstå hur digitaliseringen förändrar och förbättrar er organisation och även på sikt bidrar till att ni blir mer attraktiva på marknaden.
Statistiken är baserad utifrån vår marknadsundersökning som är gjord under perioden 1/4 – 22/4- 2020 på 145 svar.
Använder sig idag av en tagg för att komma in i byggnaden
Vill kunna boka tvättstuga från mobilen eller från ”mina sidor”
Anser att deras fastighetsbolag inte använder nya tekniska funktioner och lösningar för att bli mer anpassningsbara, moderna, effektiva och pålitliga
Digitaliseringen går i rasande fart runt om i världen och efterfrågan hos oss användare ökar mer och mer efter digitala tjänster som ska underlätta i vår vardag. I takt med att efterfrågan ökar gäller det att fastighetsbolagen hänger med i utvecklingen, eftersom det kan komma att spela en stor roll för både företag och privatpersoner som kan tänkas hyra/köpa lägenheter/kontor i din fastighet.
Något grundläggande i den rådande digitala utvecklingen är IoT (Internet of Things “sakernas internet”). Vilket innebär den ständigt ökande andelen av prylar och maskiner som är uppkopplade mot internet. IoT kommer att, och redan öppnar upp mängder med affärsmöjligheter för flera olika aktörer att sammankoppla system, produkter och tjänster. Exempelvis att få sina matkassar levererade innanför dörren och kylvaror i kylen medan du är på jobbet.
Alliera är ett exempel på en tjänst som gör just detta – förenklar för både fastighetsskötaren och de boende vilket är en attraktiv pelare för kunden.
Det är lätt att sväva iväg i alla dessa digitala funktioner och system som kommer ut på marknaden. Men något jag har funderat på är hur de äldre som inte följt med i digitaliseringen skall kunna hantera nya tekniska system.
Jag tror därför att det är viktigt för fastighetsförvaltaren att se till sina boendes behov och kompetens. Även om du installerar nya digitala accessystem betyder det inte att det kommer underlätta för dig och dina boende om de inte kan hantera det. Dock skall man inte låta sig hindras av att installera nya digitala funktioner, såsom passagesystem. Jag tror att det är viktigt är att se vilka behov hyresgästerna har. Är majoriteten av hyresgästerna äldre kan det vara bra att se över ett system där användarvänligheten är anpassad för just en äldre målgrupp.
Det kanske inte till en början är möjligt för boende att enbart kunna låsa upp byggnaden via en digital nyckel eller via en app eftersom många äldre inte använder sig av en smartphone. Däremot kan en bra början vara att installera en automatisk dörröppning där de boende slipper öppna tunga dörrar när de samtidigt skall komma in med en rullator, eller tunga matkassar. Skulle man installera ett nytt digitalt lås kan det vara viktigt att välja ett system där det finns möjlighet att anpassa teckenstorlek med mera. Känslan av att systemet är anpassat för dem kommer göra att de känner sig mer trygga i sitt fastighetsbolags digitala utveckling.
Hur ser du på detta? Och vad skulle kunna vara en lösning?
Amido AB (publ): Amido tecknar ramavtal med Castellum Castellums ambition är att vara branschledande inom digitalisering och hållbarhetsarbete. Som ett led i detta har ett ramavtal tecknats med
Mölndals Stad ”Det största problemet vi hade var att det låg kort kvar, som ingen hade koll på” Uppdraget Mölndals stad hade flera olika passersystem
Det europeiska transportbolaget och Amido skriver ramavtal. Avtalet gäller i 24 månader. Det europeiska transportbolaget bedriver persontrafik och skapar transportlösningar över hela världen, vilket ger
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Preference cookies are used to store user preferences to provide content that is customized and convenient for the users, like the language of the website or the location of the visitor.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.