Digitalisering inom fastighetsbranschen

Digitalisering är ett begrepp som cirkulerar inom många branscher. Vissa har kommit längre i deras resa mot digitalisering och vissa inte. Däribland många fastighetsbolag.

Det jag syftar på är att många fortfarande använder sig av fysiska nycklar vid passage in till byggnaden. Boende måste fysiskt ta sig ner till tvättstugan för att boka tid med mera, även fast det finns flera olika smarta lösningar ute på marknaden i dagsläget.

Vad innebär digitalisering av fastigheter?

Proptech är ett begrepp som innebär just digitalisering av fastigheter och har blivit alltmer aktuellt i takt med att efterfrågan på digitala lösningar ökat. Exempelvis bokning av tvättstuga, leverantörer av matkassar skall kunna leverera direkt till kyl och frys i fastigheten, mätning av värme, el och vatten önskas kunna mätas i realtid och så vidare.

Om du vill veta mer om just Proptech kan jag rekommendera ett av våra tidigare inlägg som just handlar om detta. Du finner det här.

Inre och yttre digitalisering

Accigo pratar om inre och yttre digitalisering i en artikel på deras hemsida. De beskriver den inre digitaliseringen som affärssystem, kärnprocesser och interna kulturer, och yttre digitalisering som det som syns, exempelvis ett digitalt lås på dörren in till byggnaden. Vidare berättar dem att majoriteten av fastighetsägare fokuserar på den yttre digitaliseringen eftersom det är något du kan ta på och se en direkt skillnad, både i kundnöjdhet och för egen räkning. Därmed blir det roligare att fokusera på.

Tyvärr räcker det inte att endast installera ett nytt digitalt lås eller system för att kunna boka tvättstugan via en app i telefonen. För att bostadsbolagen skall kunna lyckas inom digitaliseringen måste fokus läggas på båda delarna. Utan den “inre digitaliseringen” kommer den ”yttre” så småningom kollapsa.

Om affärssystem och affärsstrategier inte stödjer de nya digitala systemen blir det svårt att lyckas.

Sist men inte minst måste dina medarbetare förstå hur digitaliseringen förändrar och förbättrar er organisation och även på sikt bidrar till att ni blir mer attraktiva på marknaden.

Vi frågade personer boende i en hyresrätt eller bostadsrätt frågor relaterade till digitalisering inom fastighetsbranschen.

Statistiken är baserad utifrån vår marknadsundersökning som är gjord under perioden 1/4 – 22/4- 2020 på 145 svar.

44,1 %

Använder sig idag av en tagg för att komma in i byggnaden

63,6%

Vill kunna boka tvättstuga från mobilen eller från ”mina sidor”

53,3%

Anser att deras fastighetsbolag inte använder nya tekniska funktioner och lösningar för att bli mer anpassningsbara, moderna, effektiva och pålitliga

Digitaliseringen går i rasande fart runt om i världen och efterfrågan hos oss användare ökar mer och mer efter digitala tjänster som ska underlätta i vår vardag. I takt med att efterfrågan ökar gäller det att fastighetsbolagen hänger med i utvecklingen, eftersom det kan komma att spela en stor roll för både företag och privatpersoner som kan tänkas hyra/köpa lägenheter/kontor i din fastighet.

Något grundläggande i den rådande digitala utvecklingen är IoT (Internet of Things “sakernas internet”). Vilket innebär den ständigt ökande andelen av prylar och maskiner som är uppkopplade mot internet. IoT kommer att, och redan öppnar upp mängder med affärsmöjligheter för flera olika aktörer att sammankoppla system, produkter och tjänster. Exempelvis att få sina matkassar levererade innanför dörren och kylvaror i kylen medan du är på jobbet.

Alliera är ett exempel på en tjänst som gör just detta – förenklar för både fastighetsskötaren och de boende vilket är en attraktiv pelare för kunden.

Finns det några utmaningar inom digitalisering av fastigheter?

Det är lätt att sväva iväg i alla dessa digitala funktioner och system som kommer ut på marknaden. Men något jag har funderat på är hur de äldre som inte följt med i digitaliseringen skall kunna hantera nya tekniska system.

Jag tror därför att det är viktigt för fastighetsförvaltaren att se till sina boendes behov och kompetens. Även om du installerar nya digitala accessystem betyder det inte att det kommer underlätta för dig och dina boende om de inte kan hantera det. Dock skall man inte låta sig hindras av att installera nya digitala funktioner, såsom passagesystem. Jag tror att det är viktigt är att se vilka behov hyresgästerna har. Är majoriteten av hyresgästerna äldre kan det vara bra att se över ett system där användarvänligheten är anpassad för just en äldre målgrupp.

Det kanske inte till en början är möjligt för boende att enbart kunna låsa upp byggnaden via en digital nyckel eller via en app eftersom många äldre inte använder sig av en smartphone. Däremot kan en bra början vara att installera en automatisk dörröppning där de boende slipper öppna tunga dörrar när de samtidigt skall komma in med en rullator, eller tunga matkassar. Skulle man installera ett nytt digitalt lås kan det vara viktigt att välja ett system där det finns möjlighet att anpassa teckenstorlek med mera. Känslan av att systemet är anpassat för dem kommer göra att de känner sig mer trygga i sitt fastighetsbolags digitala utveckling.

Hur ser du på detta? Och vad skulle kunna vara en lösning?

Dela
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
  • Du kanske gillar
Nyheter
Johanna Maijgren

iLOQ integrerat med Alliera

Axemas VAKA integrerat med Alliera Det batterifria passersystemet iLOQ har nu en första integration med det överordnade systemet Alliera. – Vi har haft en efterfrågan

Läs mer»
Kundcase
Gästskribent

Halmstads Fastighets AB

Halmstads Fastighets AB ”Största fördelen? Alliera är så lätt att använda!” Uppdraget Det kommunägda bostadsbolaget Halmstads Fastighets AB har fler än 10 000 lägenheter och

Läs mer»

Boka en demo