SOS Alarm lanserar unik digital tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder – Powered by Amido

Nyhetsbild
För mer information
Johnny Berlic
,
VD
på Amido
031 - 719 20 70
johnny.berlic@amido.se
amido.se
SOS Alarm Pressjour
08-205 307
Dokument och länkar
Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

SOS Alarm lanserar Smart passage, en tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder genom att förse räddningstjänsten med digital behörighet till fastigheter med automatlarm. Tjänsten är den första i sitt slag och använder Amidos tekniska plattform DAX för att förmedla digitala nycklar och behörigheter

SOS Alarms lansering av Smart passage är ett viktigt steg för Amido. Först och främst är det en tjänst som kommer hjälpa till att rädda liv. Och vi hade vi inte kunnat önska oss en bättre samarbetspartner än SOS Alarm som första användare på vår öppna tekniska plattform DAX, säger Johnny Berlic, VD på Amido AB (publ).

Nu kommer räddningstjänster anslutas och automatlarmskunder kopplas på. Nästa steg blir att ansluta ambulans och alla andra fastigheter. Målbilden är att tiotusentals fastigheter ska ha tjänsten inom de närmaste åren.

– Vi ser att SOS Alarm går i bräschen och genuint varit med att ta fram något som gör livet bättre och säkrare för alla i samhället och varför skulle sen inte andra länder vilja uppnå samma resultat? Jag tror vi kommer ha goda möjligheter att exportera teknologin och know how. Då kommer detta påverka riktigt många människor, avslutar Johnny Berlic.

Så vad gör Smart passage?

Vid en brand är det viktigt att kunna agera snabbt och effektivt, för att minimera skada på liv och egendom. Ett moment som idag stjäl onödiga sekunder vid räddningstjänstens insatser är behovet av fysiska nycklar till fastigheter som brinner. Idag förvaras ett stort antal nycklar i skåp på brandstationerna, vilket innebär onödig administration i det dagliga arbetet och som tar tid då tiden kan vara knapp. Tjänsten Smart passage ersätter räddningstjänstens administration av fysiska nycklar genom att möjliggöra digital inpassering till fastigheter.

För en organisation med många automatlarmsobjekt är nyckelhanteringen något som tar en del tid i anspråk. Ett system utan enskilda fysiska nycklar skulle för oss innebära en snabbare och enklare hantering, vilket skulle kunna spara tid både vid förberedelser och vid insats, säger Niklas Nordenskär, chef för räddningsavdelningen på Storstockholms brandförsvar.

Vi har länge hört från räddningstjänster över hela landet att administrationen av fysiska nycklar är tidskrävande och omständlig och att det kan leda till att man går miste om värdefull tid vid akuta utryckningar. Därför har vi, tillsammans med Swedlock och Amido, tagit fram Smart passage som en lösning på problemet. Vi hoppas att tjänsten ska kunna bidra till säkrare och effektivare insatser, säger Sofia Savander, ansvarig för Smart passage på SOS Alarm.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Kommuniké från bolagsstämma i Amido AB (publ) den 10 april 2024

Vid bolagsstämma i Amido AB (publ), org.nr 556751-8708, (”Bolaget”), som hölls på Amidos huvudkontor i Göteborg, den 10 april 2024 fattades bland annat följande beslut.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Kallelse till årsstämma 2024

Aktieägarna i Amido AB (publ), org.n.r 556751-8708, kallas härmed till årsstämma 2024-04-10 kl. 15:30-16:30 på Amidos kontor, Fabriksgatan 7, Göteborg.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Amido publicerar årsredovisning digitalt på webbplatsen

Amido har idag publicerat årsredovisning för 2023 på bolagets webbplats, den finns nu tillgänglig för nedladdning på www.amido.se/investor-relations.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Amido lanserar ny supportportal: ”Snabbare och enklare hjälp för kunderna”

Amido har lanserat en ny supportportal som ett led i bolagets kontinuerliga arbete med att förbättra tillgänglighet och kundservice. I den nya supportportalen kan kunder hitta svar på vanliga frågor, läsa artiklar om produktfunktioner och uppdateringar samt skicka in och följa upp på supportärenden.
Läs mer
Se alla nyheter