Nära hem-leverans

Stena Fastigheter testar Nära hem-leverans

Över trehundra lägenheter är med i Stena Fastigheters testpilot av nära hem-leveranser. Tillsammans med Amido och Renz ska Stena Fastigheters hyresgäster få ännu bättre service, när nästa generations logistikföretag, kan göra säkrare leveranser.

– Vi försöker hela tiden hitta olika innovativa lösningar som kan göra det enklare för våra hyresgäster i deras vardag. Vi tittar nu på hur vi kan erbjuda leveranser ända fram till dörren och där hyresgästen inte måste vara hemma för att ta emot ett paket, säger Per Limdal, fastighetschef på Stena Fastigheter i Göteborg.

Stena Fastigheter utvecklar sina kvarter med fokus på service och hållbarhet. Ett led i detta är att testa smarta leveransboxar i hyresgästernas trapphus. Just nu pågår en testpilot i ett av företagens bostadsområden i Göteborg där Renz har installerat postboxar. Med Amidos DAX teknologi får budet tillgång till fastigheterna när de ska göra sin leverans. Är inte hyresgästen hemma lämnas paketen säkert i leveransboxen. Hyresgästen får en notis om att hämta upp sitt paket från den låsta i boxen i deras egen trappuppgång. Det är ”nära hem”.

I flerbostadshus behöver buden komma in i fastigheten för att leverera paket och i många fastigheter finns inget annat val än att ringa på porttelefonen. Utöver att processen tar tid så kan det ibland vara upptaget för att hyresgästens pratar i telefon just då eller de kanske inte hunnit hem.

– Vi gillar hur framåt Stena är. Det är många aktörer inblandade för att allt ska fungera helt sömfritt och nu får vi i skarpt läge bekräfta att en komplex lösning kan vara enkel att leverera.

Nära hem-leveranser lyfter service nivån och jag behöver bara se till mig själv hur jag ibland behövt stressa mellan tre, fyra olika upphämtningsplatser med barnvagnen, för att hinna hämta innan paketen skickas tillbaka. Det får mig att vilja flytta till en Stenalägenhet, säger Johnny Berlic, vd på Amido.

I testpiloten ska flera saker utvärderas; Hur DAX-lösningen som ger buden säker tillgång till fastigheten under leveranstiden förenklar arbetet, hur kombinationen med leveransboxar minimerar antalet bomkörningar där paketet inte kan levereras samt hur nära hem-leveranser gör livet enklare för hyresgästerna och ökar kundnöjdheten. Testpiloten startar i april och omfattar ca 50 trappuppgångar och första delen pågår under en tremånadersperiod.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Amido AB
Johnny Berlic, VD
johnny@amido.se
www.amido.se
031-719 20 70

Om Amido
Amido levererar tjänster som ska förenkla passageadministrationen för fastighetsägare. Genom Bolagets egenutvecklade plattform Alliera kan fastighetsägare digitalt ge behörighet och därmed bestämma vem som ska ha tillgång till en fastighet. I Amidos webbaserade plattform Alliera, kan kunder administrera sina passagesystem, tvättstugebokningar och digitala nyckelskåp. Alliera är integrerad med flera leverantörer för inpassage vilket leder till att kunden enbart behöver använda ett system för sin administration.

Amido är Frihet, Enkelhet och Säkerhet

Vår vision är administrationsfria och öppna passersystem där du får full frihet att välja det som är bäst för varje dörr. Detta gör vi genom vår plattform Alliera som förenar många olika passersystem så de enkelt kan skötas online genom ett gränssnitt – många fabrikat, ett system.

Alliera används av fastighets- och bostadsbolag, kommuner, lärosäten och landsting samt i industrin.