Tjänstebeskrivning
ACaaS är en dedikerad hosting-tjänst för passersystem där Amido tar hårdvaruinfrastruktur- och driftansvar för teknisk hantering av Kundens passersystemsdatabas. Användare kommer åt passersystemet, genom en login med tvåfaktorsautentisering, till en applikations RDP där passersystemets gränssnitt kommer upp i ett fönster och hen kan arbeta i det precis som vanligt. Tjänsten fungerar som ett hotell för passersystemen som är Kundens egna. Det är passersystemsägarens ansvar att var korrekt licensierad hos passersystemstillverkaren. Tjänsten tillgodoses endast för passersystemsmodeller och versioner som stöds och godkänts av Amido. Tjänsten omfamnar endast passersystem integrerade till kunds Alliera. Hostning av passersystem som ej är kopplade till kunds Alliera, hanteras av separata avtal.
Serviceåtagande (SLA) Standard
Här fastställs de åtaganden och garantier Amido ger för ACaaStjänster.
Allmänt
1. Tillgänglighet
- ACaaS skall ha en tillgänglighet på minst 98% räknat per kalendermånad undantaget planerade driftstopp eller akuta systemuppdateringar.
- Tillgänglighet innebär att användare kan logga in i Tjänsterna och göra ändringar.
- Om det inte går att ansluta till ett passersystem på grund av störning av uppkopplingen i Kundens ände räknas det ej till tillgänglighetstiden.
- Tillgänglighet förutsätter att användaren har ett giltigt och aktivt användarkonto
- Tillgänglighet som understiger avtalad nivå ersätts genom kreditering på kundens fakturering baserat på hur stor andel av systemen som påverkats samt den överskjutande delen. Ersättning beräknas enligt följande:
([Avtalad tillgänglighet (%) – Faktisk tillgänglighet (%)] x [Antal påverkade Tjänster]) x [Erlagd månadspremie]/[Antal Tjänster]
Om den Faktiska tillgängligheten understiger sjuttio (70) procent krediteras erlagd månadspremie i sin helhet.
2. Driftövervakning
- Kunder ansvarar för sin egen driftövervakning både som ACaaS användare och OnPrem. Detta kan göras genom ”Systemövervakaren” i Tjänsten Alliera.
- Amido använder automatisk databehandling av Kunds data som hanteras och produceras i Tjänsterna för att leverera Tjänster. Resultatet av processad data har Amido ovillkorad rätt att använda för diagnostik, jämförelser samt tillhandahållande av och förbättrande av utveckling av Tjänster som erbjuds av Amido vid var tid givet tillfälle i enlighet med lag och detta Avtal.
3. Återställningstid
- Vid allvarligt haveri vilket inkluderar återställning av data från backupper i nya miljöer är återställningstiden upp till 10 arbetsdagar.
- Under återställningstiden kan funktionalitet som webbtvättbokning upphöra att fungera men passersystemen fortsätter att fungera. Dataförluster på upp till 24 timmar kan förekomma i form av att bland annat nya kort, programmeringar och bokningar försvinner.
- Under återställningstiden kan hela eller delar av Tjänsterna vara helt otillgängliga vilket kan innebära att det går inte att göra förändringar till passersystemet under återställningstiden.
4. Uppgradering av ACaaS
- Uppdateringar av passersystemsprogramvara kan påkallas av Kund eller av Amido eller vid behov.
- Amido håller Kundens system i verifierat kompatibel version av undersystemsprogramvaran.
- Kunden ska inte på eget initiativ göra en uppdatering utan skall beställa en sådan av Amido.
- Amido kan påkalla skyndsam uppgradering av undersystemsprogramvaran om det föreligger säkerhetsrisker vilka en senare version åtgärdar, för systemstabilitet i helhetslösningen eller där det underliggande systemet kräver att endast en version används. När Amido påkallar uppgradering sker det kostnadsfritt.
- Kund kan beställa uppgradering av undersystemsprogramvara med verifierat stöd till avtalade Tjänster med implementation inom 20 arbetsdagar.
5. Fysisk säkerhet
- Datalagring sker i datahall i Sverige på dedikerade servrar, som ägs och kontrolleras av Amido.
- Backup av samtliga servrar och databaser sker minst en gång per dygn och för de databastyper som klarar det tas en backuper flera gånger per dygn.
- Den krypterade backupen lagras dels lokalt i datorhallen men lagras även på minst en annan geografisk plats.
- Det fysiska skyddet av datahallen består i följande:
- Dubbla högspänningstransformatorer från ställverket.
- Dieseldrivet elkraftverk till Datacenter.
- UPS-rum, batterirum och dieselgeneratorn är placerade i separata brandceller.
- Dubbla kylanläggningar och Kylkompressorer samt ytterligare en färskvattenbaserad kylanläggning.
- Tre separata låssystem, både brickor och nycklar.
- Kameraövervakning.
- Inbrott och brandlarm till externt vaktbolag.