Kundcase - hur vi hjälper våra kunder

Så fick Mölndals Stad kontroll på sina accesser

Skriven av Josefine Johansson | Apr 8, 2025 12:35:31 PM
Utmaningen

Hög ruljans på nya och avslutade anställningar

Det största problemet för Mölndals stad var att de inte hade koll på sina digitala nycklar. Detta berodde på att när en anställning avslutades, låg personens accesser fortfarande kvar på kortet.

 

 

Lösningen

Active directory blev räddningen

Det innebär att antalet obehöriga som har fortsatt access till fastigheterna är noll, eftersom Alliera löser borttagning av access automatiskt. “Att en miss skulle uppstå är obefintlig, det innebär även att HR betalar ut lön till personer med avslutad anställning, och det händer inte”, säger Mikael.

 

 
Resultatet

Säkrare accesshantering och effektivisering

Som du kanske förstått, är det tid och säkerhet som är de största fördelarna med Alliera för just Mölndals Stad. Tjänsten har sparat tid hanteringsmässigt, samt ökat säkerheten gällande access och behörighet till fastigheterna. Utöver detta kan även fler verktyg kopplas på via Alliera. Till exempel bokning av kommunens lokaler, avfallshantering och Smart passage, vår tjänst tillsammans med SOS Alarm som gör att räddningstjänst och ambulans får access vid larm. Alla tjänster möjliggörs via automation och skapar tillsammans ett ekosystem för kommun och invånare.

 

 

"Det största problemet vi hade var att det låg kort kvar, som ingen hade koll på. Problemet löste sig när vi skaffade Alliera, som skapar ordning och reda. När en anställning avslutas, slutar även accessen för passerkorten att gälla automatiskt."

 

– Mikael Flyckt, Sakkunnig inom säkerhet på Mölndals Stad