Mölndals Stad

Så fick de kontroll på sina accesser

Med sina drygt 11 000 lägenheter är allmännyttiga Bostads AB Mimer det största bostadsbolaget i Västerås. Under våren 2021 blev de först i Sverige att ansluta sina portlås till Smart passage – en tjänst utvecklad av Amido i samarbete med SOS Alarm.

– Det här kommer öka tryggheten i fastigheterna och kanske till och med hjälpa räddningstjänsten att rädda liv, säger Johnny Berlic, vd för Amido.

Mölndals Stad
Fakta om
Mölndals Stad

Uppdraget

Hög ruljans på nya och avslutade anställningar

Det största problemet för Mölndals stad var att de inte hade koll på sina digitala nycklar. Detta berodde på att när en anställning avslutades, låg personens accesser fortfarande kvar på kortet.

Citat
"Det största problemet vi hade var att det låg kort kvar, som ingen hade koll på. Problemet löste sig när vi skaffade Alliera, som skapar ordning och reda. När en anställning avslutas, slutar även accessen för passerkorten att gälla automatiskt."
Mikael Flyckt
Sakkunnig inom säkerhet på Mölndals Stad

Lösningen

Active directory blev räddningen

Det innebär att antalet obehöriga som har fortsatt access till fastigheterna är noll, eftersom Alliera löser borttagning av access automatiskt. “Att en miss skulle uppstå är obefintlig, det innebär även att HR betalar ut lön till personer med avslutad anställning, och det händer inte”, säger Mikael.

Mer om Smart passage

Upptäck fördelarna med Smart passage och läs mer om hur det funkar.

Mer om Alliera

Upptäck fördelarna med Alliera och läs mer om hur det funkar.

Mer om Opna

Upptäck fördelarna med Opna och läs mer om hur det funkar.

Resultatet

Säkrare accesshantering och effektivisering

Som du kanske förstått, är det tid och säkerhet som är de största fördelarna med Alliera för just Mölndals Stad. Tjänsten har sparat tid hanteringsmässigt, samt ökat säkerheten gällande access och behörighet till fastigheterna. Utöver detta kan även fler verktyg kopplas på via Alliera. Till exempel bokning av kommunens lokaler, avfallshantering och Smart passage, vår tjänst tillsammans med SOS Alarm som gör att räddningstjänst och ambulans får access vid larm. Alla tjänster möjliggörs via automation och skapar tillsammans ett ekosystem för kommun och invånare.

Sparar minuter när det gäller

Sparar minuter när det gäller

Utryckningar varannan vecka

Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.

Fakta om projektet

Fakta om
Mölndals Stad
Anslutna passersystem:
iLOQ,Omnis, ARX
Integrationer:
Active Directory
Antal nya kort per år:
3 000
Antal anställda
5 200

1 500 uppkopplade dörrar

Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.

Anslutna passersystem:
iLOQ,Omnis, ARX
Integrationer:
Active Directory
Antal nya kort per år:
3 000
Antal anställda
5 200
Tid för installation och test:
3 månader

IT-CHEFENS TIPS TILL ANDRA

”Se till att ha ordning och reda på alla namn och behörigheter i era passersystem. Det underlättar när man kör igång ett sånt här projekt.”

Thomas Harry

Är du intresserad av Alliera

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.

Är du intresserad av Smart passage

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.

Är du intresserad av Opna

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.