Utmaning
Styrkan fanns i samarbetet
Att Mimer snabbt fick upp ögonen för Smart passage berodde på ett nystartat utvecklingsteam med fokus på att hålla koll på nya smarta IT-lösningar. Ändå var det inte tekniken i sig som fällde avgörandet. Det som övertygade var att allt byggde på ett tryggt och nära samarbete mellan Mimer, SOS Alarm, Amido och inte minst räddningstjänsten – som tidigt själva hur det skulle underlätta deras arbete.
Lösningen
En nyckeltagg i varje utryckningsfordon
Sedan tidigare hade Mimer investerat i elektroniska passagesystem. Det gjorde det lätt att ansluta sig till Smart passage. Det nya är att varje utryckningsfordon nu fått sin egen nyckeltagg som SOS Alarm kan aktivera för en specifik fastighet så fort de får ett larmsamtal till 112.
Resultatet
Sparar minuter när det gäller
Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.
1 500 uppkopplade dörrar
Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.