© 2024 Amido. All right reserved.
Transportbolaget
Framtidens lösning för transportföretag
Med sina drygt 11 000 lägenheter är allmännyttiga Bostads AB Mimer det största bostadsbolaget i Västerås. Under våren 2021 blev de först i Sverige att ansluta sina portlås till Smart passage – en tjänst utvecklad av Amido i samarbete med SOS Alarm.
– Det här kommer öka tryggheten i fastigheterna och kanske till och med hjälpa räddningstjänsten att rädda liv, säger Johnny Berlic, vd för Amido.
Opna
Fakta om
Transportbolaget
6 000
Antal transportörer
ca 10
Antal leverantörer
Uppdraget
Önskade värde för sig själva och trafikbolagen
Transportföretaget ville effektivisera sin hantering av accesser. Tillsammans med Amido valde företaget att initiera ett pilotprojekt. Syftet med piloten var att säkerställa att Amidos nya tjänst Opna kunde skapa nytta och värde för transportföretaget och trafikbolagen de arbetar tillsammans med.
Lösningen
Säkrare utrymmen och frigjord tid för transportföretaget
Med Opna kan trafikbolagen hantera sig själva och sina medarbetare för att säkerställa deras behörighet. Självadministrering med Opna innebär att entreprenören registrerar sitt företag och transportföretaget går in och godkänner trafikbolaget som entreprenör och väljer vilka fysiska accesser de ska ha tillgång till. Vilket bidrar till frigjord tid för transportföretagets administratörer som sköter accesshantering.
Mer om Smart passage
Upptäck fördelarna med Smart passage och läs mer om hur det funkar.
Mer om Alliera
Upptäck fördelarna med Alliera och läs mer om hur det funkar.
Mer om Opna
Upptäck fördelarna med Opna och läs mer om hur det funkar.
Resultatet
Från pilot till kund
Piloten har pågått under sommaren 2022 med mycket gott resultat. Och nu går transportföretaget in som betalande kund.
- Företaget fick ökad säkerhet genom kortens verifiering via BankID, något som innebär att kortet är personligt.
- Korten har namn och bild, detta gör att korten hanteras som värdehandling till skillnad från de tidigare, generiska korten.
- De anställda väljer nu även själva sin pin kod, vilket gör att problematiken och tiden som tidigare lades på glömda pin koder, inte längre läggs på transportföretaget.
- Trafikbolagen administrerar sig själva.
Sparar minuter när det gäller
Utryckningar varannan vecka
Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.
Fakta om projektet
Fakta om
Transportbolaget
Antal transportörer:
6 000
Antal leverantörer:
Ca 10
Pilotstart
Juni 2022
Aktiv kund:
September 2022
1 500 uppkopplade dörrar
Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.
Antal transportörer:
6 000
Antal leverantörer:
Ca 10
Pilotstart
Juni 2022
Aktiv kund:
September 2022
Tid för installation och test:
3 månader
IT-CHEFENS TIPS TILL ANDRA
”Se till att ha ordning och reda på alla namn och behörigheter i era passersystem. Det underlättar när man kör igång ett sånt här projekt.”
Thomas Harry
Är du intresserad av Alliera
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.
Är du intresserad av Smart passage
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.
Är du intresserad av Opna
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.