Lunds kommun

Lösningar på flera problem som är vanligt hos en kommun

Med sina drygt 11 000 lägenheter är allmännyttiga Bostads AB Mimer det största bostadsbolaget i Västerås. Under våren 2021 blev de först i Sverige att ansluta sina portlås till Smart passage – en tjänst utvecklad av Amido i samarbete med SOS Alarm.

– Det här kommer öka tryggheten i fastigheterna och kanske till och med hjälpa räddningstjänsten att rädda liv, säger Johnny Berlic, vd för Amido.

Lunds kommun
Fakta om
Lunds kommun
5 000
Antal digitala nycklar
11 000
Kvm lokalyta

Uppdraget

Ett överordnat system för ny kommunhuset

I samband med planeringen av det nya kommunhuset Kristallen (11 000 kvadratmeter) önskade Lunds kommun att använda Alliera som överordnat system för alla passager i huset. Om satsningen slog väl ut övervägde kommunen att lägga in alla sina anläggningar i Alliera.

Citat
"Vi behövde en produkt som kunde hantera ett komplext nät av tjänster och tillämpningar och det vet jag inget annat företag som kan erbjuda"
Malin Gustavsson
Brand- och säkerhetschef, Lunds Kommun

Lösningen

Ville bli mer digitala och minska problem

I flera år har kommunen till exempel haft problem med dubbelbokningar av konferensrum. Deras över 5 000 kort var fördelade på tre olika passersystem. Man önskade också hitta ett smidigt sätt att boka poolbilar och elcyklar samt att betala med tagg i kommunhusets lunchrestaurang. Ett annat problem var att medarbetarna vid ett fel med passersystemet på till exempel en skola var tvungen att släppa allt och bege dig dit för att lösa det.

Mer om Smart passage

Upptäck fördelarna med Smart passage och läs mer om hur det funkar.

Mer om Alliera

Upptäck fördelarna med Alliera och läs mer om hur det funkar.

Mer om Opna

Upptäck fördelarna med Opna och läs mer om hur det funkar.

Resultatet

Bättre process och flera nya funktioner

Med Alliera kan Lunds kommun nu kombinera en stor mängd funktioner, och plattformen gör det möjligt att boka resurser och betala i restaurangen (vilket har kortat köerna). Användarvänligheten är en stor vinst; efter en kort utbildning kan fler anställda använda systemet – och när problem uppstår kan de enkelt logga in och se vad som är fel. Numera har bara mötesdeltagare – genom sin tagg – behörighet till konferensrummet, och dessutom slutar taggen automatiskt att fungera om en anställd skulle sluta sin tjänst inom kommunen.

Sparar minuter när det gäller

Sparar minuter när det gäller

Utryckningar varannan vecka

Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.

Fakta om projektet

Fakta om
Lunds kommun
Antal digitala nycklar:
5 000
Antal kvm yta:
11 000
Antal passersystem:
3
Nya funktioner:
AD, betala med tagg och boka resurser

1 500 uppkopplade dörrar

Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.

Antal digitala nycklar:
5 000
Antal kvm yta:
11 000
Antal passersystem:
3
Nya funktioner:
AD, betala med tagg och boka resurser
Tid för installation och test:
3 månader

IT-CHEFENS TIPS TILL ANDRA

”Se till att ha ordning och reda på alla namn och behörigheter i era passersystem. Det underlättar när man kör igång ett sånt här projekt.”

Thomas Harry

Är du intresserad av Alliera

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.

Är du intresserad av Smart passage

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.

Är du intresserad av Opna

Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.