Kundcase - hur vi hjälper våra kunder

Så fick Transport­bolaget framtidens lösning

Skriven av Josefine Johansson | Apr 10, 2025 11:40:23 AM
Uppdraget

Önskade värde för sig själva och trafikbolagen

Transportföretaget ville effektivisera sin hantering av accesser. Tillsammans med Amido valde företaget att initiera ett pilotprojekt. Syftet med piloten var att säkerställa att Amidos nya tjänst Opna kunde skapa nytta och värde för transportföretaget och trafikbolagen de arbetar tillsammans med.

 


Lösningen

Säkrare utrymmen och frigjord tid för transportföretaget

Med Opna kan trafikbolagen hantera sig själva och sina medarbetare för att säkerställa deras behörighet. Självadministrering med Opna innebär att entreprenören registrerar sitt företag och transportföretaget går in och godkänner trafikbolaget som entreprenör och väljer vilka fysiska accesser de ska ha tillgång till. Vilket bidrar till frigjord tid för transportföretagets administratörer som sköter accesshantering.

 

Resultatet

Från pilot till kund

Piloten har pågått under sommaren 2022 med mycket gott resultat. Och nu går transportföretaget in som betalande kund.

  • Företaget fick ökad säkerhet genom kortens verifiering via BankID, något som innebär att kortet är personligt.
  • Korten har namn och bild, detta gör att korten hanteras som värdehandling till skillnad från de tidigare, generiska korten.
  • De anställda väljer nu även själva sin pin kod, vilket gör att problematiken och tiden som tidigare lades på glömda pin koder, inte längre läggs på transportföretaget.
  • Trafikboolagen administrerar sig själva