Starkt kvartal med lönsamhetsrekord
Försäljningen ökar med 25% i kvartalet och vi levererar ett EBITDA på 3,1 MSEK (2,4 MSEK justerat för engångseffekter), vilket är det högsta för ett enskilt kvartal i bolagets historia. Genom ett starkt fokus på lönsamhet, skalbarhet och kundnytta har vi lyckats kombinera tillväxt med förbättrad marginal – ett viktigt kvitto på att vi är på rätt väg.
Vi håller kursen
När vi stänger årets tredje kvartal tar vi ytterligare ett steg mot ett positivt kassaflöde genom att strikt hålla den strategi som slagits fast – att växa Amido genom lönsam tillväxt. En målinriktad styrning, tillsammans med ett konsekvent kostnadsfokus och tydliga prioriteringar, har skapat stabilitet och förutsägbarhet i verksamheten. Den fortsatt positiva utvecklingen även i årets tredje kvartal visar att vi har hittat en välbalanserad väg framåt, där tillväxt, lönsamhet och långsiktig kundnytta går hand i hand.
Strategisk partneraffär med Bergkvara
I september kommunicerade vi via en pressrelease en strategiskt viktig affär med Bergkvara, en av Sveriges ledande aktörer inom kollektivtrafik. Tillsammans med vår partner Nexus skapar vi ett sömlöst flöde för identitet och access – från registrering till aktiv behörighet, helt utan manuell hantering. Genom att kombinera våra respektive styrkor kan vi erbjuda ett mer komplett och värdeskapande erbjudande till våra gemensamma kunder. Affären är ett tydligt exempel på hur vår säljstrategi, att skapa kundvärde genom starka partnerskap, ger konkreta resultat.
Ny storägare i Amido
Under kvartalet fick vi en ny storägare i Amido genom ShapeQ’s förvärv av 2,7 miljoner aktier i Amido. ShapeQ är ett tyskt investmentbolag baserat i Augsburg, Tyskland, med fokus på långsiktiga ägarengagemang i små och medelstora tillväxtbolag. Samtidigt som vi får behålla vår starka ägarbas med grundarna i spetsen, kompletterar vi med en större internationell ägare med resurser, nätverk och erfarenhet att stödja vår fortsatta expansion. Efter transaktionen äger ShapeQ 10,8% av såväl röster som aktier i Amido.
Rekrytering av ny CTPO
I september anställde vi vår nye Chief Technical Product Officer (CTPO) Shahin Atai. Med en gedigen erfarenhet inom digital transformation, AI, produktledning och kommersiell utveckling tillför Shahin Amido en unik kombination av teknisk expertis och affärsmässigt fokus. Med Shahins bakgrund i flera ledande roller från bland annat Smart Eye och AFRY, kommer han bli en nyckelperson i Amidos ledningsgrupp med fokus på att driva innovation inom tech, data och AI.
Väl positionerade
Efter ett starkt tredje kvartal står Amido väl rustat inför årets avslutning. Tecken på återhämtning, och en ökad framtidstro i fastighetsbranschen, stärker vår övertygelse om att vårt erbjudande inom Smart Access är rätt positionerat i tiden. Med en tydlig strategi och en fokuserad organisation fortsätter vi att skapa värde genom lösningar som effektiviserar, förenklar och utvecklar våra kunders verksamheter – och som samtidigt driver både branschen och Amido framåt.
Juli – september 2025
- ARR uppgick vid utgången av perioden till 29,1 (25,6) MSEK
- Nettoomsättning ökade med 25 procent och uppgick till 9,5 (7,6) MSEK
- EBITDA uppgick till 3,1 (1,5) MSEK
- Resultat före skatt uppgick till 1,1 (-0,6) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till 0,04 (-0,02) SEK
- Churn uppgick till 0%, där inget avtal har sagts upp under perioden
Informationen är sådan som Amido är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 6 november 08:30.