Om Airmee
Airmee är ett logistik-startup som optimerar logistikflottor i realtid med ny egenutvecklad teknologi och maskinlärning baserad på flera års världsledande forskning på KTH. Teknologin möjliggör snabba och flexibla sista-milen leveranser och ett högre utnyttjande av fordonskapacitet vilket reducerar antalet fordon och utsläpp i städer. Airmee levererar idag för över 150 e-handlare, butiker, restauranger och företag i Sverige.
Airmee har det ambitiösa målet att skapa världens hållbaraste och mest miljövänliga leveransupplevelser i städer. Hur bär man sig åt för att uppnå det?
Det har gått bra för Airmee. Förra året levererades hundratusentals paket genom deras plattform och med förändrade köpbeteenden som kommit i Coronapandemins fotspår så har leveranserna i år ökat med flera hundra procent.
Jonathan Svensson, du är Head of Logistics Development på Airmee, det är bråda dagar nu förstår vi.
– Ja, trycket har ökat enormt men tack vare vår tekniska plattform så har det gått snabbt för fler logistik leverantörer att ansluta sig till oss för att möta den ökade efterfrågan på paketleveranser.
Logistikbranschen är känd för att ha lövtunna marginaler, så effektiviteten är väl extremt viktigt för er?
– Det stämmer bra. Men för oss så går effektivitet, hållbarhet och miljö, hand i hand. Beroende på vilken rutt man tar så kan det påverka bränsleåtgången rejält eller tidsåtgången när man hamnar i en kö. Om ett paket inte kan levereras så har det påverkat hållbarheten negativt, då en ny utkörning kommer behövas.
Fastighetsägarna vill också minska trafikträngseln som för med sig buller och avgaser och här är transporter en stor del. För att leverera världens hållbaraste leverans så är det viktigt för oss att hela tiden utveckla vår plattform för att optimera dessa och andra faktorer.
Ni använder nu samma teknologi som räddningstjänsten för att kunna öppna bommar och entréer vid leveranser.
– Ja, bommar och dörrar är fysiska hinder för själva leveransen. Vi behöver komma igenom dem. För budet tar det tid att ringa på porttelefoner och ibland är det upptaget på dessa. Så dels tar det alltid lite extra tid och ibland kommer de helt enkelt inte in, då blir det en bomkörning. Det är sällan som en kund vill att man lämnar paketet utanför entédörren.
När någon beställer ett paket så kan de ange portkod om de har en i vår spårningssida som vi aviserar via SMS. Men för att ytterligare minska på antalet bomleveranser så använder vi nu en tjänst från Amido som gör att vi själva kan generera digitala nycklar, som portkoder, som gäller för just för den aktuella leveransen.
Det gör det säkert för fastighetsägarna och deras kunder eftersom vi kan göra snabbare och säkrare leveranser. Så fort vi kommit igenom entréen så går det mycket bättre att lämna ett paket utanför ytterdörren.
Vad gillar du med Amidos lösning?
– Det är så enkelt. Vi behövde inte göra mycket och för buden så kommer portkoden helt sömlöst in i det gränssnitt de är vana vid. Inget extra behövdes. Vi blir ytterligare lite bättre med detta och kommer ett steg närmare världens mest hållbara leveranser, avslutar Jonathan.