Alliera
Behörighet för alla system på ett ställe
Med Amidos digitala plattform Alliera kan fastighetsägare dela ut behörigheter oavsett passersystem, lås eller andra elektroniska enheter. Plattformen Alliera kan integrera passersystem, nyckelskåp, fastighetsboxar, tvättbokning, personalhanteringssystem och alla andra system som hanterar behörighet.
Integrationer
Alliera har stöd för majoriteten av passersystem, personaldatabasar och fastighetssystem.
En plattform
En samlad digital plattform för hantering av alla behörigheter oavsett passersystem, lås eller andra elektroniska enheter.
Automatisera flöden
Digital hantering av behörigheter minskar tidsåtgången.
Samma administration, oavsett antal passersystem
Varje fastighet har unika förutsättningar och behov. Leverantörer av passersystem erbjuder olika lösningar för att tillgodose de olika behoven, men med Amidos digitala plattform Alliera kan alla behörigheter hanteras på ett ställe, oavsett om det handlar om passersystem, postboxar eller bokningssystem till tvättstugan.
Så här fungerar Alliera
Alliera är en digital plattform som kan integrera majoriteten av passersystem och andra behörighetssystem som finns på marknaden.
Alla förändringar och tillägg, såsom nya taggar eller behörigheter, görs i Alliera som sedan skickar vidare informationen till de integrerade systemen. Därmed kan alla behörigheter hanteras på ett och samma ställe.
Integrationer för den digitala fastigheten med plattformen Alliera
Digital administration gör hela verksamheten effektivare
Hårdvara
Få ut det mesta av Alliera
Funktioner
Hantera digitala nycklar
Lägg till och ta bort behörigheter och användare.
Dynamisk sökning
Snabba sökningar efter användare, lägenheter och lokaler.
GDPR kompatibel
Gör äldre passersystem GDPR-kompatibla.
Händelseloggar
Händelseloggar som gör det enkelt att se vem som bokat vad och när.
Export
Enkelt att exportera data – detaljerad översikt av antal taggar, lägenheter och användare.
Systemöversikt
Status för respektive integrerat system, exempelvis om en kortläsare inte fungerar.
Automatisering
Automatisera hantering av personer, kort och behörigheter.
Schemalägg
Schemalägg vilka tider en specifik dörr står öppen och när den är låst.
Mina sidor och App
Genom Amidos API är det enkelt att lägga till extra funktioner i ”Mina sidor” och app, såsom tvättbokning, taggbeställning och dörröppning. Amido kan också hjälpa till att utveckla en unik app.
Tagg som tjänst
Beställning av taggar direkt via Mina sidor. Smidigt för hyresgästen och minskar manuell administration.
Dörröppning i mobilen
En funktion som många hyresgäster efterfrågar. Öppna garageporten, släpp in varubudet eller ge en tillfällig digital nyckel till familjemedlem eller annan besökare.
Tvättbokning
Ge hyresgästerna möjlighet att boka tvättstugan direkt i mobilen, via ”Mina sidor” eller i app.
Byt namn och nummer för porttelefon
Tar bort manuell administration för fastighetsägaren och gör det enklare för hyresgästen.
Säker anslutning
Inget underhåll, inga konfigurationer. Amido ansvarar för allt.
Enhetlig och dokumenterad IT-infrastruktur i alla fastigheter.
Låt oss bli spindeln i nätet
Du får en primär kanal för alla ärenden gällande passersystem.
Struktur på att alla arbetar på samma sätt, vilket skapar ordning och reda.
Snabbare service och mindre arbete för alla
Inga fler ärenden om att lägga till och ta bort tagg.
Du bestämmer vilka dörrar hyresgästen får administrera.
Säker hostinglösning
Servermiljön är placerad i Sverige för Alliera.
Trygg login med tvåfaktorsautentisering och personliga tidsbegränsade inloggningskonton.
Kom i gång med Alliera idag
Vi går igenom era behov och vilka lösningar Amido kan erbjuda för just er verksamhet.
FAQs
Vanliga frågor och svar om Alliera.
Du får bättre pris då den vanligaste driftsupport ingår i tjänsten vilket sparar pengar och ger färre fakturor att hantera för er verksamhet.
Dina hyresgäster kan betala direkt via beställningen där vi löser transaktionen eller så kan det skickas vidare till dig för debitering på månadshyran.
Några exempel är:- Mina sidor- Outlook och Microsoft Exchange- Tredjepart system som Bokamera
Serviceenheten skall återrapportera genom att använda Driftcentralens ärendehanteringssystem varpå utfört arbete verifieras av Driftcentralen och en klar bekräftelse skickas till dig vilket krävs för att Servicenhetens faktura ska attesteras av dig.
Vi finns här för att den löpande driften av era passagesystem ska fungera i vått och torrt.
Lösningen är automatisk där information skickas från dina system till Amido där den via API skickas till utsedd korttillverkare för produktion och distribution. Informationen om vilka behörigheter som ska finnas på taggen lämnar inte din Allierainstans utan taggen kommerautomatiskt få samma grundbehörigheter som ni har definierat att taggar till lägenheten, som taggen beställts från, skall ha.
Du tilldelar de behörigheter din hyresgäst ska få tillgång till.Hyresgästen får en egen Alliera som de ansvarar för, vilka anställda de ger taggar och behörigheter till. Självadministrerande organisationer får användarabonnemang och är användare av systemet på samma villkor som din egna personal.
När den anställdes konto inaktiveras i Active Directory så arkiveras personen och dennes passerkort per automatik i Alliera och alla anslutna passersystem.
Inne i Active Directory kan du dela in personer i grupper, när en nyanställd börjar och har lagts till i AD:t skickas korrekt behörigheter till Alliera.Då behörigheterna redan är registrerade på personen behöver du enbart registrera ett kort eller tagg på personen inne i Alliera.
Du behöver vidareutveckla din Mina sidor eller App.Vi hjälper dig hur du kan använda API:erna för att få designen exakt som du vill ha den, eller om du vill införliva någon av våra färdiga komponenter. Tillsammans sätter vi upp ett projekt som säkerställer att allt blir krypterat och säkert.
De anställda som ska administrera i Alliera kan logga in med sitt domännamn och lösenord från Active Directory. Lösenordet följer då eventuell policy i Active Directory.
Valfri. Vi erbjuder från tillsvidareabonnemang utan bindningstid till tioårsavtal.Det är väldigt ovanligt att kunder väljer att avsluta sitt abonnemang hos oss, vilket vi är väldigt stolta över.
Generellt är omloppstiden på ett standardprojekt 3 månader, men vissa avvikelser kan förekomma beroende på omfattning och leverabler i projektet.
Du har främst kontakt med oss via ärendehanteringssystemet som du hittar på support.amido.se. För akuta eller komplicerande ärenden kan du givetvis ringa oss på: 031-719 20 70På supportsidan skapar du och ser dina ärenden, börja chatta med oss, beställa taggar eller ställa frågor. Du kommer även att se ärenden som vi skapar som ett led i att åtgärda saker i passagesystemen.Våra tekniker håller i kommunikationen med installatören (serviceenheten), i de ärenden när en installatör behövs. Vilket leder till att du kan fokusera på andra viktiga uppgifter.
Support för våra tjänster och produkter finns alltid tillgängligt. Högre supportnivåer som Driftcentral kan köpas till.
Ja, Alliera levereras som en funktionstjänst som inkluderar uppgraderingar och underhåll.
EM, Mifare, multitaggar och Desfire. För krypterade Desfire-taggar säkerställer vi att krypteringsnycklar hanteras på ett tryggt och säkert vis. Notera att konfiguration av Desfire utrustning behöver vara utfört enligt våra anvisningar för att garantera full funktion. Kontakta oss för mer information.
Ja, vi erbjuder flera utförande i färger och du kan exempelvis trycka din företagslogotyp på taggen.
Ja vi erbjuder utveckling för Mina sidor app. Kontakta oss på hej@amido.se
Ingen fara, det blir ingen större skillnad. Nu ska du inte som första sak ringa Kalle direkt utan du skapar ett ärende på support.amido.se och lägger Kalle på cc. Amido är då med i processen och kommer kvalitetskontrollera leveransen så att allt fungerar med de tekniska systemen.Att samla allt skapar en helhetsbild för ditt företag på alla passagesystemsrelaterade ärenden.För Kalle blir det lite större skillnad för han behöver återrapportera genom att använda Driftcentralens ärendehanteringssystem varpå utfört arbete verifieras av Driftcentralen och en klar bekräftelse skickas till er så ni vet att jobbet är klart och kan attestera Kalles faktura.
Kontakta vår supportavdelning så skickar vi en ny hårdvara, självklart kostnadsfritt.
Amido lägger löpande till stöd för fler fabrikat kostnadsfritt men som kund kan man även beställa specifika interationer.Vi är Sveriges största överordnade system för passersystem, där de flesta system är integrerade och nya tillkommer.
Du kan använda en bokningslösning på alla dörrar som använder ett passersystem som är integrerad med Alliera. Eller ett digitalt nyckelskåp.De flesta av våra kunder använder bokningslösningar för tvättstuga, festlokal, poolbil, och föreningslokaler där medlemmar ska ha tillgång till idrottshallen vid specifika tider och dagar.
För att bli en serviceenhet krävs att de accepterar processer och rutiner för att arbeta med Driftcentralen.Dessa rutiner inkluderar tydliga gränsdragningar där de ska följa rutiner kring namngivningspolicy, undersystemshantering och överenskommen SLA.
Underhåll, programmeringar och uppdateringar av dina passersystem.
Din hyresgäst kan lägga till nya personer och taggar och lägga på behörigheter som de innan har fått godkänt från er samt ta bort personer och taggar som finns i deras Alliera.
Vi ser över data och verifierar att det matchar i Alliera. Rättar avvikelser, spårar källa samt utbildar slutanvändare om behov finns.
Tjänsten innebär att vi levererar en hårdvara i form av en router som är förkonfigurerad för att kommunicera på rätt sätt med just ert passagesystem. Denna upprättar sedan en säker VPN-tunnel till Amidos molnmiljö där all kommunikation går igenom.
Ingång för produktion i databaser placerade i hostingmiljön hos Amido.
En digital nyckel kan vara kort, tagg, kod, mobil och liknande som används för att öppna något.
Serviceenhet är installatörsbolaget som ansvarar för passersystemen för respektive fastighet.
AmidoNet ger dig enkelheten i att prenumerera på en funktion istället för att äga, administrera och underhålla hårdvara och teknik vilket ger dig mer tid att fokusera på din kärnverksamhet.
Med självadministrerande organisationer blir det precis som förut förutom att era fastighetsvärdar slipper få e-post om nya taggar som ska läggas in, och leverera dem till hyresgästen, samtidigt som er hyresgäst får en tagg direkt när de behöver det och kan spärra taggen direkt när någon slutat.Vi ser att detta ofta minskar administrationen med över 50 % samt ger nöjdare hyresgäster.
Servermiljön är placerad i Sverige.
Det är du som bestämmer vilka dörrar dina hyresgäster ska ha tillgång till. Detta bestämmer du inne i Alliera.
Licenser för dessa programvaror innehas och bekostas av dig som kund.Vi hjälper till att optimera licensanvändandet för de olika fabrikaten för att minimera kostnaden för dig när nya system ska ansluts i enlighet med det förfarande som är överenskommet.
Flera fastigheter har ingen dokumenterad serviceenhet, därav är det upp till dig som förvaltare att välja installatör. Vi kommer då att ta kontakt med er valda serviceenhet och ser till att dem får den informationen de behöver. Skriver på personuppgiftsbiträdesavtal i enlighet med GDPR, vilka rutiner som nu gäller och kontaktvägar.
Driftcentralen har mandat att för din räkning schemalägga åtgärd för att lösa uppkomna problem med serviceenhet. I den processen blir du informerad och kan avbryta planerade åtgärd.
Ett urval, för full lista klicka här.
- Aptus MultiAccess
- ASSA ARX
- ASSA Traka Nyckelskåp
- Axema VAKA
- Microsoft Active Directory
- RCO R-Card M5
- Renz E-line
- Tidomat
Du väljer vilken lästeknik dina hyresgäster kan beställa. Ni kan välja mellan EM, Mifare och Desfire med er egna unika krypteringsnyckel.
Backstage kräver inloggning med tvåfaktorautentisering för att komma åt undersystemen. Konton är personliga och tidsbegränsade.Vi håller också applikationshostingmiljön uppdaterad med antivirus och övriga systemuppdateringar av miljön enligt gällande överenskommelse för service och underhåll.