Tjänstebeskrivning Backstage
Backstage är en tjänst för att logga in till passersystem som finns i Amidos tjänst ”Access Control as a Service” (ACaaS). Användaren får inloggningsuppgifter till Backstage som använder tvåfaktorsautentisering. Efter inloggning kan Användare se alla de passersystem som Kunden har gett hen behörighet att se och välja att logga in på ett specifik passersystem för att arbeta med det. Arbetet sker genom en RDP session varpå det användarmässigt upplevs som om passersystemsapplikationen finns på den egna datorn med fördelen att man kan arbeta säkert från vilken internetansluten dator som helst.
Användarvillkor för Tjänster
Här fastställs tjänste- och användarvillkor för Backstage.
1. Villkor och förutsättningar
- För användning av Backstage (Tjänsten) krävs ett Konto (abonnemang) med inloggning till Tjänsten för varje fysisk person hos Kunden eller å kundens vägnar, som skall ha åtkomst.
- Kunden godkänner, men behöver inte betala för, att personal hos Amido har tillgång via Backstage i syfte att kunna genomföra underhåll, support och beställningar från Kunden.
- För att lägga till, ta bort eller återaktivera Användare skall Kunden kontakta Amido.
- Backstagekonton kan vid var tid ha begränsningar som bestäms av Kunden vilka kan förändra vilka passersystemsinstallationer som Användaren kan se och arbeta med.
- Varje användare ska vara identifierad med unik inloggningsinformation i form av ett användarnamn och mobilnummer.
- Varje Användare skall ha endast ett konto och inte dela det med Tredje part eller andra anställda hos Kunden.
- Användare är ansvariga för vad de gör och registrerar i passersystem hos Kunden vilka de fått tillgång till med Tjänsten.
- Amido ansvarar inte för vad Kunden eller tredjepart som Kunden utsett gör i passersystemen.
- Kunden ansvarar för att vid var tid alla användare i Tjänsten har rättighet att ha tillgång till innehållet. Exempel på detta är att Kunden ansvarar för att personal som avslutar sin anställning får sitt Konto borttaget genom att meddela Amido.
- Genom användande av Tjänsten godkänner Kunden och tar ansvar för att de Användare som Kunden utser att bruka Tjänsten efterlever följande:
10.1 Att inte modifiera, anpassa eller hacka Tjänsten eller försöka få icke godkänd tillgång till Tjänsten eller relaterade system och nätverk.
10.2 Att inte använda tjänsten till olaglig aktivitet som till exempel men ej begränsat till brott mot GDPR, någons immateriella rättigheter eller spara information som kan uppfattas kränkande.
10.3 Att inte använda Tjänsten på ett sätt som kan störa prestandan i systemet.
10.4 Att inte använda Tjänsten för att medvetet lägga in information som är olaglig, rasistisk, obscen, diskriminerande eller på annat sätt stötande för grupp eller person, detta inkluderar känsliga personuppgifter, i passersystemen.
10. 5 Kunden tar fullt ansvar för skada i form av dataförlust eller krav från Tredje Part till följd av att användarvillkoren i detta avtal brutits och skall hålla Amido skadefritt från sådan skada. - Kunden skall erlägga premien för Tjänsten baserat på antalet Användare som har tillgång till Tjänsten i slutet av varje månad.
- Kortaste avtalstid för ett konto är en (1) månad.
- Avgifter för att göra lägga till/ta bort/ändra Användare debiteras enligt vid var tid gällande prislista.
- Om inte annat anges när en Användare skapas sätts giltighetstiden för Kontot till tolv (12) månader vartefter det automatiskt inaktiveras. Det görs i syfte att begränsa åtkomsten utifall att Kunden glömmer inaktivera Användare.
2. Personuppgifter
- För att leverera avtalade tjänster sparar Amido följande uppgifter med rättslig grund i artikel 6.1 b, skäl 44 i Dataskyddsförordningen.
- Namn, e-post, telefonnummer lagras i Tjänsten. Användardata som typ av Användare, inloggningar, loggar på förändringar som användare gör i systemen, ärenden och relaterad korrespondens lagras i enlighet med Personuppgiftsunderbiträdesavtal för ACaaS.
- Användardata för Backstage sparas, under den tid en person är Användare, i Sverige varpå det sedan rensas ur systemen.