Skip to content
Lundbergs Fastigheter_2_Kundcase_Amido_2025 (1200 x 750 px)


Fastigheter med Smart Passage

40+

Bakgrund

En del av en långsiktig IT-strategi

Lundbergs Fastigheter är en av Sveriges större privata fastighetsägare och bolaget finns på tio orter runt om i Sverige. För Lundbergs Fastigheter handlar digitalisering om att integrera digitala tekniker i organisationens processer för att förbättra och effektivisera verksamheten. När möjligheten till digitalt tillträde för blåljuspersonal i fastigheterna i Norrköping dök upp valde man att ta vara på den. Förutsättningarna fanns på plats och man såg hur lösningen kunde bidra med konkret nytta för såväl organisation och hyresgäster som räddningstjänst och ambulans.

 

Utmaning

Från manuell nyckelhantering till Smart Access

Precis som många andra fastighetsägare hade Lundbergs Fastigheter ett utgångsläge där tillträdet för räddningstjänst och ambulans krävde fysiska nycklar som hanterades manuellt. Med hanteringen följde en administrativ belastning på organisationen och även en ökad risk för fördröjningar i akuta lägen. Lundbergs Fastigheter såg därför vinsterna med en automatiserad lösning som minskar handpåläggningen och sparar värdefull tid i akuta lägen, samtidigt som den passar olika fastighetstyper och där möjligheten finns att skala upp geografiskt.

 
Lösning

Införande av Smart Passage

Under 2024 påbörjade Lundbergs Fastigheter utrullningen av Smart Passage, Amidos lösning för Smart Access för blåljuspersonal. Först ut var Norrköping och därefter Stockholm och Jönköping. Planering för en utrullning i fler städer pågår och ambitionen är att lösningen på sikt ska integreras i alla fastigheter där det är tekniskt möjligt. Eftersom Smart Passage kräver godkännande från respektive kommunal räddningstjänst sker utrullningen stegvis.

 

Lundbergs Fastigheter_3_Kundcase_Amido_2025 (1200 x 500 px)

 

Resultat

Effektiviserad fastighetsförvaltning och ökad kundnytta

Även om systemet ännu inte behövt användas i en skarp blåljussituation, har nyttan redan blivit tydlig. Förvaltningen sparar tid, nyckelhanteringen förenklas, och kontakten med räddningstjänsten har blivit mer proaktiv. Samtidigt markerar lösningen för hyresgästerna att trygghet är ett viktigt och prioriterat område. Olivia Lindgren, Chef Verksamhetsutveckling / IT, ser mycket positivt på införandet av Smart Passage.

 

“Denna lösning är ett bra exempel på när digitala tekniker kan bidra till både effektiviseringar och värdeskapande. Införandet gynnar inte bara oss som fastighetsägare, utan också våra hyresgäster och blåljuspersonal”

 

– Olivia Lindgren, Chef Verksamhetsutveckling / IT, Lundbergs Fastigheter


Josefine Johansson
josefine.johansson@amido.se

Som Marknadsansvarig på Amido skriver jag om Smart Access, säkerhet och digitalisering – med fokus på att göra lösningar begripliga och lätta att omsätta i verksamheten. Oavsett om det handlar om strategiska vägval eller vardagens utmaningar är målet alltid detsamma; att skapa relevant och värdefullt innehåll för våra läsare.

Är du intresserad av Smart Passage?

Group 118