© 2024 Amido. All right reserved.
Västra Götalandsregion Västfastigheter
Minskade administrationstiden med 80 %
Med sina drygt 11 000 lägenheter är allmännyttiga Bostads AB Mimer det största bostadsbolaget i Västerås. Under våren 2021 blev de först i Sverige att ansluta sina portlås till Smart passage – en tjänst utvecklad av Amido i samarbete med SOS Alarm.
– Det här kommer öka tryggheten i fastigheterna och kanske till och med hjälpa räddningstjänsten att rädda liv, säger Johnny Berlic, vd för Amido.
Alliera
Personalhantering
Fakta om
Västra Götalandsregion Västfastigheter
Uppdraget
Automatisera behörigheter
På Västra Götalandsregionen ville man hitta en lösning som automatiserar avslut av passagebehörigheter när en persons anställning eller uppdrag upphör hos dem. Valet föll på Alliera, ett överordnat system för passage från Amido. Ett annat problem regionen upplevde var att administrationen blev svårhanterbar för de olika verksamheterna inom regionen eftersom att de använde sig av olika passersystem. Något som medförde en risk att man missade en behörighetsregistrering i något av systemen.
"Det är en stor fördel för regionen, då vi har fått betydligt säkrare hantering på avslut av passerbehörigheter för personal och entreprenörer inom regionen."
Karola Vilsson
IT-strateg på Västra Götalandsregionen
Lösningen
Att ansluta ens personalhanteringssystem förenklar processen av behörigheter
Västra Götlandsregionen kom fram till att de ville ha ett överordnat system eftersom det är enkelt att koppla till andra system och inte enbart passersystem, som till exempel personalhanteringssystemet Katalog i Väst.
Mer om Smart passage
Upptäck fördelarna med Smart passage och läs mer om hur det funkar.
Mer om Alliera
Upptäck fördelarna med Alliera och läs mer om hur det funkar.
Mer om Opna
Upptäck fördelarna med Opna och läs mer om hur det funkar.
Resultatet
Minskade risken för obehöriga i fastigheterna
Det är en stor fördel för regionen, då de har fått betydligt säkrare hantering på avslut av passerbehörigheter för personal och entreprenörer inom regionen. Alliera har effektiviserat regionens arbete och deras förvaltningsgrupp har sett en stor fördel av behörighetshanteringen som nu kan skötas centralt. Dessutom har ett samarbete inom hela regionen blivit möjligt. Regionen uppskattar att administrationstiden minskat med 80%.
Sparar minuter när det gäller
Utryckningar varannan vecka
Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.
Fakta om projektet
Fakta om
Västra Götalandsregion Västfastigheter
1 500 uppkopplade dörrar
Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.
Tid för installation och test:
3 månader
IT-CHEFENS TIPS TILL ANDRA
”Se till att ha ordning och reda på alla namn och behörigheter i era passersystem. Det underlättar när man kör igång ett sånt här projekt.”
Thomas Harry
Är du intresserad av Alliera
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.
Är du intresserad av Smart passage
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.
Är du intresserad av Opna
Kul! Boka ett digitalt möte via knappen nedan.