Äg din data

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

”En otroligt viktig fråga när man upphandlar ett system eller väljer en leverantör och dess system är att ta reda på vem som äger datan som genereras och framförallt hur du kommer åt den.”

Jag byggde mig själv ett hus för många år sedan, ett fint litet hus av trä där jag och frun flyttade in innan vi skaffade familj. Jag var förutseende nog att dra nätverkskablar genom hela huset och såg till att möjligheten att vara uppkopplad överallt i huset fanns. Det är ett val jag aldrig har ångrat.

Med ett eget hem började jag pilla lite på hemautomatisering, mäta temperaturer, elförbrukning, luftfuktighet, kontrollera när dörrar och fönster öppnades, hur min värmepanna fungerade. Ja, varenda liten elektrisk pryttel eller händelse i huset ville jag ha koll på. Varför, kan man fråga sig. Jo, men svaret är ganska enkelt: för att jag kan!! Det är mitt hus, det är mina pryttlar, jag vill kunna göra vad jag vill med dem och den information de kan förse mig med.

Men hur ser det ut i din fastighet? Äger du ett större hus med många boende i? Vilka system använder du för att ha koll på din troligen rätt stora investering?

Passersystem

Har du ett passersystem?

Passersystem är bra grejor. Du kan bestämma vilka dörrar som skall öppnas och vilka som skall hållas stängda. Du kan begränsa vilka som får gå genom entrédörrarna för att slippa onödigt spring. Du har kanske även en gemensam tvättstuga som man kan boka via en bokningstavla eller via någon app eller websida. Det är ju trots allt ett system du har köpt av en känd och stor leverantör med gott rykte! Allt fungerar perfekt!

Har du fler än ett passersystem? Samla ihop dem i vår plattform Alliera. Läs mer här.

I din fastighet har du kanske också lite styrning för värme och ventilation. Det sitter lite saker i källaren som en av dina leverantörer håller koll på – den är ju trots allt uppkopplad mot internet – och om något strular så ringer du bara och så behöver de inte ens komma på besök utan kan fixa det från sitt kontor direkt över telefon. Det fungerar ypperligt!

Vi har även driftcentral som tjänst. Läs mer här.

Ett urval av våra integrationer

BILD

Men det är ju en sak man ofta missar. Vem äger datan?

Passersystemet har en databas någonstans och när du frågar leverantören om vilken data som finns i den så kvittrar de glatt om att allt finns i databasen. Alla personer, kort, händelser, larm, bokningar; allt som händer finns i den här databasen. Man verkligen ser hur det lyser i ögonen på leverantörens representant när du får reda på hur bra systemet är på att samla på sig allt du skulle vilja veta.


Leendet och de glittrande ögonen brukar dock både försvinna och slockna så fort du ber om att få tillgång till denna skattkista av information. Din tanke är att du vill kunna skicka all den här datan till en central uppsamlingsplats för att göra lite djupare analyser över hur det faktiskt står till i din fastighet. Eftersom du troligen har ett tiotal eller flera hundra andra fastigheter så blir det en enorm resursåtgång att hantera allt genom någon form av avancerad Excelexport. Du vill helt enkelt använda modern teknik och sköta det automatiskt.

Läs mer om vår tjänst AmidoNet här.

Det är bara en sak du har glömt – du har glömt att kontrollera att du har kontroll på den data som leverantören har samlat på sig i ditt namn. När du nämner att du vill ha ut informationen löpande och automatiserat så kommer det fram ett nytt avtal om API-access – en liten modul med en prislapp som inte alltför ofta får hakor att trilla mot knäna. Rent krasst har leverantören byggt ett system som samlar ihop all din data men du får betala dyrt för att få tillgång till den och konsumera din data på det sätt som du själv väljer. Var detta något som du ens funderade över från början när du köpte in systemet – att leverantörerna håller din data gisslan och kräver en lösensumma för att släppa den?

En otroligt viktig fråga när man upphandlar ett system eller väljer en leverantör och dess system är att ta reda på vem som äger datan som genereras och framförallt hur du kommer åt den. Tänk på att informationen är DIN och acceptera inte att den låses in på ett sätt som gör att du måste betala för den!

Känner du igen dig? Kanske har du andra utmaningar om er data eller om passagesystem. Tveka inte att höra av dig.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido blir GotlandsHems leverantör av lösningar för digitala lås

Amido har i en offentlig upphandling tilldelats kontrakt av GotlandsHem och får i uppdrag att leverera en molnbaserad plattform för digitala lås. Avtalet innefattar tjänsterna Alliera och Smart Passage och sträcker sig över en inledande period om fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare sex år. Det totala kontraktsvärdet över fyra år uppgår till 8,8 MSEK. 
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Stena Fastigheter ansluter sina entreprenörer till Opna för ökad automatisering, säkerhet och kontroll

Stena Fastigheter har tagit ett betydande steg mot ökad säkerhet och smidigare hantering av access genom att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen Opna. Genom Opna administrerar varje entreprenör sina anställdas tillgång till fastigheterna med fastighetsbolagets godkännande, vilket minskar risken för obehörig tillgång och förbättrar den övergripande säkerheten. Detta initiativ visar Stena Fastigheters engagemang för att erbjuda en säker miljö för sina hyresgäster.
Läs mer
Se alla nyheter