Digitalisering inom fastighetsbranschen

Nyhetsbild
För mer information
Gästskribent
,
på Amido
amido.se
Dokument och länkar
Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Digitalisering är ett begrepp som cirkulerar inom många branscher. Vissa har kommit längre i deras resa mot digitalisering och vissa inte. Däribland många fastighetsbolag.

Det jag syftar på är att många fortfarande använder sig av fysiska nycklar vid passage in till byggnaden. Boende måste fysiskt ta sig ner till tvättstugan för att boka tid med mera, även fast det finns flera olika smarta lösningar ute på marknaden i dagsläget.

Vad innebär digitalisering av fastigheter?

Proptech är ett begrepp som innebär just digitalisering av fastigheter och har blivit alltmer aktuellt i takt med att efterfrågan på digitala lösningar ökat. Exempelvis bokning av tvättstuga, leverantörer av matkassar skall kunna leverera direkt till kyl och frys i fastigheten, mätning av värme, el och vatten önskas kunna mätas i realtid och så vidare.

Om du vill veta mer om just Proptech kan jag rekommendera ett av våra tidigare inlägg som just handlar om detta. Du finner det här.

Inre och yttre digitalisering

Accigo pratar om inre och yttre digitalisering i en artikel på deras hemsida. De beskriver den inre digitaliseringen som affärssystem, kärnprocesser och interna kulturer, och yttre digitalisering som det som syns, exempelvis ett digitalt lås på dörren in till byggnaden. Vidare berättar dem att majoriteten av fastighetsägare fokuserar på den yttre digitaliseringen eftersom det är något du kan ta på och se en direkt skillnad, både i kundnöjdhet och för egen räkning. Därmed blir det roligare att fokusera på.

Tyvärr räcker det inte att endast installera ett nytt digitalt lås eller system för att kunna boka tvättstugan via en app i telefonen. För att bostadsbolagen skall kunna lyckas inom digitaliseringen måste fokus läggas på båda delarna. Utan den “inre digitaliseringen” kommer den ”yttre” så småningom kollapsa.

Om affärssystem och affärsstrategier inte stödjer de nya digitala systemen blir det svårt att lyckas.

Sist men inte minst måste dina medarbetare förstå hur digitaliseringen förändrar och förbättrar er organisation och även på sikt bidrar till att ni blir mer attraktiva på marknaden.

Vi frågade personer boende i en hyresrätt eller bostadsrätt frågor relaterade till digitalisering inom fastighetsbranschen.

Statistiken är baserad utifrån vår marknadsundersökning som är gjord under perioden 1/4 – 22/4- 2020 på 145 svar.

Digitaliseringen går i rasande fart runt om i världen och efterfrågan hos oss användare ökar mer och mer efter digitala tjänster som ska underlätta i vår vardag. I takt med att efterfrågan ökar gäller det att fastighetsbolagen hänger med i utvecklingen, eftersom det kan komma att spela en stor roll för både företag och privatpersoner som kan tänkas hyra/köpa lägenheter/kontor i din fastighet.

Något grundläggande i den rådande digitala utvecklingen är IoT (Internet of Things “sakernas internet”). Vilket innebär den ständigt ökande andelen av prylar och maskiner som är uppkopplade mot internet. IoT kommer att, och redan öppnar upp mängder med affärsmöjligheter för flera olika aktörer att sammankoppla system, produkter och tjänster. Exempelvis att få sina matkassar levererade innanför dörren och kylvaror i kylen medan du är på jobbet.

Alliera är ett exempel på en tjänst som gör just detta – förenklar för både fastighetsskötaren och de boende vilket är en attraktiv pelare för kunden.

Finns det några utmaningar inom digitalisering av fastigheter?

Det är lätt att sväva iväg i alla dessa digitala funktioner och system som kommer ut på marknaden. Men något jag har funderat på är hur de äldre som inte följt med i digitaliseringen skall kunna hantera nya tekniska system.

Jag tror därför att det är viktigt för fastighetsförvaltaren att se till sina boendes behov och kompetens. Även om du installerar nya digitala accessystem betyder det inte att det kommer underlätta för dig och dina boende om de inte kan hantera det. Dock skall man inte låta sig hindras av att installera nya digitala funktioner, såsom passagesystem. Jag tror att det är viktigt är att se vilka behov hyresgästerna har. Är majoriteten av hyresgästerna äldre kan det vara bra att se över ett system där användarvänligheten är anpassad för just en äldre målgrupp.

Det kanske inte till en början är möjligt för boende att enbart kunna låsa upp byggnaden via en digital nyckel eller via en app eftersom många äldre inte använder sig av en smartphone. Däremot kan en bra början vara att installera en automatisk dörröppning där de boende slipper öppna tunga dörrar när de samtidigt skall komma in med en rullator, eller tunga matkassar. Skulle man installera ett nytt digitalt lås kan det vara viktigt att välja ett system där det finns möjlighet att anpassa teckenstorlek med mera. Känslan av att systemet är anpassat för dem kommer göra att de känner sig mer trygga i sitt fastighetsbolags digitala utveckling.

Hur ser du på detta? Och vad skulle kunna vara en lösning?

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Nyheter

Seminarium 14/3 - Hur kan uppkopplade fastigheter bidra till ökad trygghet och säkerhet i våra bostadsområden?

Vad kan en progressiv fastighetsägare göra, om vetenskapen och de boende får välja? Den 14 mars bjuder Amido in till ett förmiddagsseminarium och efterföljande rundabordssamtal, för dig som arbetar inom fastighetsbranschen. Talare är professor Peter Esaiasson, ledningskonsult Johan Braw samt en (hemlig) representant från Polisen.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Amido i nytt avtal med Lundbergs Fastigheter om Smart Passage

Amido har ingått avtal med Lundbergs Fastigheter gällande Smart Passage, det digitala system som automatiskt ger ambulans och Räddningstjänsten tillfällig behörighet till en fastighet vid utryckning.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Amido inleder samarbete med PostNord om accesshantering till fastigheter

Amido och PostNord inleder ett samarbete där Amido ska underlätta för PostNord att få access till olika fastigheter för post- och varubrevshantering.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande

Kvartalsrapport Amido 1 juli-30 september 2023

Lite drygt en månad in på mitt uppdrag med den där sköna känslan av att vara ny på jobbet med allt vad det innebär! Den korta tiden till trots stärks för varje dag min övertygelse om bolagets kompetens och unika position på den marknaden vi verkar. Sverige ligger i framkant inom utveckling av passersystem och accesshantering där Amido intagit en marknadsledande position. Den vetskapen känns givetvis som en väldigt bra bas att bygga vidare på.
Läs mer
Se alla nyheter